Tanulóink a közelmúltban eredményesen versenyeztek, így ennek kapcsán osztották meg velünk többek között a felkészülés és a verseny tapasztalatait.
Grieszler Gellért, 8.A osztályos tanulónk első helyezést ért el az idei járási nyelvi versenyen német nyelvből. Gellérttel ennek kapcsán beszélgettem.
– Már általános óta, nyolcadik éve tanulok németül, így nem volt nehéz eldöntenem, hogy indulok a versenyen. Ezért is indultam, valamint Iváncsicsné Kollmann Mónika tanárnő javaslatára. – emlékezett vissza Gellért.
A felkészülés viszonylag röviden zajlott, így meglepetés volt Gellért számára a jó eredmény: „Gyakorlásként képekről beszélgettünk a tanárnővel a könyvtárban. Olyan témákról volt szó, amiket előre megadtak, hogy abból készüljünk a versenyre. Valamint ott volt még a heti 3 óránk is, de itt nem a versenyre készültünk.”
A verseny szóbeli volt, külön voltak bontva hetedik és nyolcadik évfolyam szerint is, valamint óraszám szerint is. Tételek voltak, a közlekedés és tájékozódásból, valamint Gellért még a bemutatkozás témát húzta, így olyan kérdésekre is felelt például, hogy hogyan jut el az iskolába.
Gellért büszke az eredményére: „Azelőtt, mielőtt bementem, nagyon izgultam, de ahogy beléptem, ez elmúlt szerencsére. Első helyezettként még egy könyvutalvánnyal is gazdagodtam.”
A távolabbi tervei közé tartozik még egy érettségi, valamint egy nyelvvizsga letétele. Emellett, ha a későbbiekben lesz lehetősége, szívesen indulna újra megméretésen németből.
Az idei Járási nyelvi szóbeli versenyen első helyezést ért el angolból Cseke Hanga, 7.A osztályos tanulónk. Hanga büszkén mesélt az eredményéről.
Hanga először a kezdetekbe avatott be, mesélt az angolhoz fűződő viszonyáról:
– Kisebb koromban angol babysitterem volt, így már nagyon régóta beszélem a nyelvet, mondhatni, második anyanyelvem lett mostanra.
A felkészülés viszonylag röviden zajlott:
– Szikra Andrea tanárnő javasolta a versenyt, a csoportunkból hárman mentünk. Különböző témák voltak megadva, szám szerint 10. Ezek közé tartoztak például az állatok, a közlekedés, hogy hogyan jutok el az iskolába. A felkészülés során ezeket néztük át és gyakoroltuk.
A versenyen óraszám és korosztály szerint külön voltak bontva:
– A Petőfiben rendezték meg, és külön volt a hetedik és a nyolcadik évfolyam. Ezen belül óraszám szerint is szét voltunk választva.
Természetesen más iskolákból is voltak versenyzők, és kérdés-válasz szinten zajlott a szóbeli megméretés, így nem kellett folyamatosan beszélni. Hanga az állatokkal kapcsolatos témát húzta.
Boldogan mesélte el az eredményét:
– Első helyezést értem el, és büszke vagyok rá. Emellett egy ötezer forintos könyvutalvánnyal is gazdagodtam.
Távolabbi tervei közé tartozik a némettudását megerősíteni, ez lenne a második nyelve később. Később talán Németországban is tanulna, így ez is hangsúlyt fog kapni a későbbiekben.
Bodnár Mihály, 9.A osztályos tanulónk a Savaria országos történelem versenyen első helyen jutott tovább az országos döntőbe. Misi kitartó munkájának köszönhetően 7. osztályos kora óta a lista első felét erősíti.
– Az első két forduló csak írásban zajlik, az első fordulóból 70%-kal lehet továbbjutni a megyei fordulóba, ahonnan az első 17 fő került be az országos döntőbe. A témák most már kibővültek, egészen az őskortól kezdve magyar történelemből az Anjou-korig, egyetemes történelemből pedig a középkor végéig kell készülni. – számolt be röviden Misi.
Hetedik év elején nagyon egyszerű ok miatt vállalta el a versenyt: érdekli a történelem, és ki szerette volna próbálni magát, míg nyolcadikban, aztán idén azért indult, mert tetszettek neki az előző évek. A verseny jogelődjének országos döntőjén Misi első helyezést ért el, hetedikesként, illetve nyolcadikosként is. Sikeres szereplését ennyivel tudja jellemezni: „Szimplán érdekel a történelem, ennyi. Nincs ebben semmi titok.”
Legnagyobb támogatójaként a felkészítő tanárnőjét tudná mondani, Horváth Violetta tanárnőt: „Vele egyeztetjük mindig a felkészülés menetét, hogy mikor mit csináljak, illetve bármi kérdésem van, számíthatok a segítségére.”
– Hogyha néhány év múlva visszagondolsz erre, hogy így szerepeltél, mit gondolsz, mi fog eszedbe jutni?
– Leginkább maga a folyamat. A felkészüléstől kezdve minden, de nem is annyira a verseny, hanem inkább a témakörök, amikről szólt. Vagy lehet, hogy nem is ez, mert nem lesznek annyira frissek az emlékek, úgyhogy lehet, inkább csak az, hogy voltam, és hogy jól sikerült. Nem tudom megmondani. – gondolkozott Misi. Jövőbeli célként az OKTV-n való indulást nevezte meg, de előtte még sikeresen akar szerepelni az április 21-22-i döntőn.
Köszönöm az interjút, és további sok sikert kívánok!
Az idei Kazinczy Ferenc Szép magyar beszéd versenyen első helyezést ért el Horváth Kristóf, 7.A osztályos tanulónk. Kristóf ennek kapcsán osztott meg velem néhány érdekességet.
– Milyen verseny volt ez pontosan?
– Ez a Kazinczy Ferenc Szép magyar beszéd verseny volt, ahol két szöveget kellett felolvasnunk. Egyet szabadon választhattunk, a másikat pedig ott tudtuk meg, így az ismeretlen volt. – mondta röviden Kristóf.
Nagyon egyszerű ok miatt vállalta el a versenyt: Horváth Violetta tanárnő ajánlotta neki, mert úgy gondolta, hogy jó adottságai vannak hozzá: például jó a hangja.
A tanárnő segítette Kristófot végig a felkészülés során: „A szabadon választott szöveget jobban megnéztük, leginkább, hogy mit hogyan kell hangsúlyozni. A másik feladatra főleg ismeretlen szövegek felolvasásával lehetett készülni, miközben nyilván nagyon figyeltem arra, hogy minél kevesebbet hibázzak. A hétköznapi életben nem nagyon próbáltam erre készülni, hanem inkább csak a tanárnő által mondott szövegekből.”
– Maga a döntő három napos volt. Első nap elutaztunk Balatonbolgárra, ahol este volt még egy rövid műsor és a megnyitó, majd második nap volt az általunk hozott szövegnek a felolvasása. Ezenkívül volt egy rövid túra idegenvezetéssel, majd az a nap is egy rövid előadással zárult. A harmadik nap volt a kötelező szöveg prezentálása. Ezt követte a zsűri elnökének értékelése, aki elmondta, hogy ő mit látott jónak, illetve mit javítana. Ezután már csak a díjkiosztás volt hátra, és a hazautazás. – idézte fel a döntő három napját Kristóf.
A felkészülés és a versenyértékes tapasztalatokat nyújtott számára, amiket a hétköznapi életben is tud kamatoztatni: „Ha bármilyen szöveget kell felolvasni, így sokkal szebb. Akkor érződik már, hogy nekem van már valamilyen tapasztalatom, közöm ehhez az egészhez.”
Jó élményként maradt meg számára: több év távlatából is szeretettel fog visszagondolni erre a versenyre, és a legközelebbi alkalommal is szeretne elindulni a megméretésen.
Kristóf kötelező szövege: 7-8-köt-Ágh-István-A-költő-és-a-nyelv_230417_214756.
Köszönöm az interjút, további hasonlóan szép sikereket kívánok!
Deák Máté 10.D, Sipőcz Dóra 9.C