Boldogság – pszichológia I.

Boldogság – pszichológia I.

Hackeld meg a boldogsághormonjaidat! Tudtad, hogy négyfajta boldogsághormon kering benned? Tudod, mik ezek? Ha nem, gyere, és segítek neked megérteni, mik a boldogság fő “összetevői”! 

 

A boldogság egy kémiai folyamat eredménye, ami a testeden belül megy végbe. A boldogságérzetedért négy hormon felel, amik a következők: 

  1. szerotonin 
  2. endorfinok 
  3. dopamin 
  4. oxitocin 

Ezeknek a termelődését különböző tevékenységekkel serkentheted, mint például mozgással, vagy akár jógával.  

A következő tippek gyűjteménye nem szentírás, ezért kérlek, úgy olvasd őket, mint személyes tapasztalatot. 

 

Szerotonin: 

 

Ez a hormon a nyugalomért, biztonságért, örömért és a magabiztosságért felel.  

Hogyan serkentheted a termelődését? 

 

  1. Tölts időt a napfényben – a D vitamin elősegíti a szerotonin termelődését! 
  2. Emlékezz vissza a pozitív, boldog emlékeidre! 
  3. Egyél ásványokban és vitaminokban gazdag ételeket! 
  4. Hidratáld magad, fürödj meg és kényeztesd magad; szánj magadra énidőt! 
  5. Mondj magadnak erősítő gondolatokat! 
  6. Adj hálát a pozitív élményekért, gyakorold a hálaadást! 

 

Endorfinok: 

 

Az endorfinok a tested természetes fájdalomcsillapító hormonjai. 

Mutatom, hogyan segítheted elő az endorfinok termelődését a testedben: 

 

  1. Hallgass sok zenét, és táncolj közben! 
  2. Eddz keményebben, magasabb intenzitással! 
  3. A vanília és a levendula illata is serkenti az endorfinok termelését – illatterápia 
  4. Olvass vagy nézz sok vicces dolgot, hiszen a nevetéssel serkented leginkább az endorfin termelődését! 
  5. Altruista tettek: segíts másokon, adományozz, önkénteskedj! 

 

Dopamin: 

 

A dopamin a motivációt segíti; jutalom és élvezethormon. 

Hogyan lehetsz sikeresebb? Mutatom: 

 

  1. Meditálj sokat! 
  2. Mozogj többet az átlagosnál, ugord meg céljaidat – lépcsőzz liftezés helyett! 
  3. Vezess listát a tennivalóidról! 
  4. A jutalom is fontos, de önmagunk jutalmazása még fontosabb 
  5. Fogyassz fehérjékben gazdag ételeket! 
  6. Tervezd meg a saját napodat, vezess naplót a napi teendőkről! 

 

Oxitocin: 

 

A tested válasza a szociális kapcsolataidra. 

Hogyan segítheted elő a termelődését?  

 

  1. Találkozz sokat a barátaiddal! 
  2. Ünnepeld meg az apró sikereidet! 
  3. Ha van házikedvenced, simogasd sokat! Nem csak ő fogja szeretni, hanem benned is boldogságot vált ki 
  4. Jógázz! 
  5. Menj el masszázsra, vagy kérd meg szerelmedet erre! 
  6. Érints meg egy általad kedvelt személyt; lehet ez a szerelmed, de az anyukád vagy a testvéred is. 

 

Ne feledd, teljesen rendben van az is, hogy néha vannak rosszabb napjaid. Nem mindig kell boldognak lennünk, de ha lehet, törekedjünk rá. Ha ezeket a tippeket becsempészed a mindennapjaidba, hidd el, egy idő után érezni fogod a jótékony hatását. Fontos az is, hogy ezek csak tippek, nem biztos, hogy mindenkinek beválnak. Találd meg a számodra legmegfelelőbbet, nem biztos, hogy mindegyik tipp mindenkinek megfelelő.  

 

 

Deák Máté, 10.D 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük