Iskolánkban idén is megtartottuk a projekthetet, a diákok pedig számos érdekes és fontos témát kaptak soproni szervezetektől, amiket kreatívan és ötletesen teljesítettek az osztályok. Mindenkinek megvolt a maga feladata és szerepe, a közös munka pedig segített az osztályközösségek összekovácsolásában.
A 7.B feladata egy ökojátszótér tervezése volt, amit remekül megvalósítottak, a kicsik jól vették az akadályokat, és egy szuper makett lett a munkájuk végeredménye:
,,Osztályunknak, a 7.B-nek egy ökojátszótér-makett megvalósítása volt a feladata. A kivitelezésre három nap állt rendelkezésre. Az első napon csapatokat alkottunk, majd mindegyik csapat megtervezte a szerinte tökéletes ökojátszóteret, ezután egyeztettük az ötleteinket, és megalkottuk a tervet. A csapatok különböző feladatokat kaptak: voltak, akiknek a játszótéri elemeket kellett elkészíteni újrahasznosított anyagokból, és voltak olyanok, akik az alaprajz kivitelezésén dolgoztak. A második napon elkészítettük az elemeket, és felhelyeztük őket egy 1×1 méteres táblára. A harmadik napon már csak a finomítások vártak ránk, és elkészült a makettünk. Csütörtökön volt arra alkalom, hogy az elkészült projektet bemutathassuk más osztályoknak is: az előadásunkban a játszótér elemeiről és az ökojellegről beszéltünk.”
Marton Letti (7.B)
A 8.A projektje is a fenntarthatósághoz kapcsolódott, környezetbarát alapanyagokból kellett játékokat készíteniük, így egy új alternatívát kaphattunk egy fenntartható gyerekkorhoz:
,,Az osztályunk feladata a héten ökojátékok készítése volt, tehát újrahasznosított elemekből kellett dolgoznunk. Az első napon az első két órában megterveztük, miket csinálunk, és elosztottuk a csapatokat, aztán elkezdtük a munkát. Én egy szívószálas foci nevű játékot csináltam, egy másik csapat egy rugós hoki nevű játékon dolgozott, és a harmadik egy léghokihoz hasonlító játékot csinált. A második nap folytattuk ugyanazokat a dolgokat, és még hoztunk anyagokat. A harmadik nap kisebb játékokat csináltunk: az egyik egy WC-papír gurigából készült versenyautó, a másik meg egy olyan pálya, amin legurul egy golyó, és még egy olyat is csináltunk, hogy jégkrémpálcikákra ráfestettünk, és egy kirakósszerű lett belőle. Az utolsó napon pedig már a bemutatáson volt a hangsúly.”
Jankus Noel (8.A)
A 9.A egy olyan témát járt körül, ami napjaink társadalmában nagyon fontos, ez pedig a diszkrimináció és az előíteletesség bizonyos csoportokkal szemben. A projekt megvalósításához szakértői segítséget is kaptak:
,,Minket egy pesti hölgy látogatott meg Hősök Tere Alapítványtól, aki hétfőn és kedden volt velünk. Először tisztáztuk a sztereotípia, előítélet és diszkrimináció közötti különbségeket. ezután különböző játékokat játszottunk, ami részben megmutatta, hogy mennyire vagyunk másokkal, egyes embercsoportokkal szemben előítéletesek, és mennyivel egyszerűbb másokra bizonyos “jelzőket” aggatni, mint saját magunkra. Részt vettünk egy “terepgyakorlaton”, ami azt jelentette, hogy idegen embereknek az utcán teljesen anonim módon feltettünk kérdéseket, mint például mennyire tartja saját magát és általában a magyarokat előítéletesnek, milyen embercsoportokkal szemben vannak előítéletei. Igazából nekem pozitív tapasztalataim voltak azokkal, akiket mi kérdeztünk meg. Szerdán elkészítettünk ehhez egy ppt-t, amiben elmeséltük, hogy mi történt velünk az előző napokban, és egy kahootot is csináltunk hozzá.”
Kertész Dóra 9.A
A 9.B szintén nagyon fontos témával foglalkozott: olyan emberekkel találkoztak, akiknek valamilyen testi vagy lelki nehézségük van az életükben, így volt lehetőségük fejleszteni az empatikus készségeiket.
,,A 9.B az “Élő Könyvtár” programon vett részt a projekthét során. Kedden olyan emberekkel beszélgethettünk, akik valamilyen testi vagy lelki nehézséggel küzdenek: vendégeink között voltak hallás- és látássérültek, kerekesszékesek, korábbi alkohol- és drogfüggők, valamint egy autista gyerek anyukája is mesélt nekünk az életéről. Szerdán az elmondottak alapján az osztályunk hét csoportot alkotva írt egy-egy “élő könyv”-ről, hogy a mindennapokban milyen nehézségekkel kell megküzdeniük, és milyen sztereotípiák keringenek róluk.
Ez a program segít az elfogadásban, és abban, hogy segítsünk nekik, ha az utcán találkozunk velük.”
Faragó Réka 9.B
A 9.C az online játékokkal és a közösségi médiával foglalkozott:
„Az osztályom témája a médiatudatosság volt, azon belül pedig az internetes játékokra helyeztünk nagy hangsúlyt. Az én csoportom például interjúkat készített. Több tanárt, illetve diákot megkérdeztünk az internetes szokásaikról, hogy melyik közösségi oldalakat használják a leggyakrabban, illetve mennyi időt töltenek el ezek használatával.”
Cseke Hanga 9.C
A 9.D témája a 21. század egyik legnagyobb újdonsága, a mesterséges intelligencia volt:
,,Mi a projekthéten az AI használatával és fejlődésével foglalkoztunk. Minden nap négy vagy öt csoportban dolgotunk. Minden nap volt egy osztálymenedzserünk is. Bár a napoknak mindnek volt egy-pár ppt-ből álló produktuma és néhány plakátja, az utolsó nap egy vadonatúj ppt-t csináltunk bemutatásra.”
Aranyos Boróka 9.D
A 10.A a Soproni Egyetemmel közreműködve valósította meg projektjét:
,,A projekthéten az osztályunk a Soproni Egyetemtől kapta a megbízást. Az volt a feladatunk, hogy egy programot tervezzünk meg a nyílt napjukra, hogy ezzel népszerűsítsük az egyetemet velünk egykorúak számára. Azért választottak minket, mert mi a saját szemszögünkből látjuk az egészet, és így létre tudunk hozni egy játékos programot, melyben bemutatjuk az egyetem karait. Mészáros Lili, az egyetem munkatársa segített nekünk. Csapatokra oszlottunk, és mindegyik csapat egy-két játékot dolgozott ki. Csapatverseny keretében terveztünk hat játékot, majd zárásként egy kahootot, hogy felelevenítsék a résztvevők, amit aznap tanultak.”
Márk Judit Zsófia és Völgyi Angelika 10.A
A 10.B az STKH-val dolgozott együtt:
,,Minket az STKH, azaz a Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási cég kért fel arra, hogy ötleteket gyűjtsünk, miképp tudná a cég vonzóbbá tenni a munkahelyet.
Sok segítségünk volt, ugyanis ők előre összeírták, hogy milyen szempontok alapján kivitelezzük a projektet, és ez alapján alakultak a csapatok. A munka során készítettünk prezentációt, infografikát, Word dokumentumot, és még egy logót is kellett terveznünk a cégnek, ami szerintem nagyon jó feladat volt.
Örültünk, hogy ezzel a témával dolgozhattunk, ugyanis a mai világban szerintem nagyon fontos, hogy az emberek olyan munkahelyekre mehessenek dolgozni ami nemcsak anyagiakban éri meg, hanem a mentális egészséget is megőrzi.
Összesen öt csapatban dolgoztunk. Az első csapat mérte fel a munkavállalói igényeket, ezek közül meghatározták a releváns szempontokat, és definiálták a ,,vonzó” munkahely fogalmát.
A második csapat feladata egy konkrét ütemterv kidolgozása volt a cég számára a 2025-ös évre megtervezve, aminek segítségével fejleszthetik magukat.
A harmadik csapat interjút készített az iskolán belül és kint a városban az emberekkel, a jövő munkavállalóival.
A negyedik csapat egy ajánlati csomagot készített állásbörzére.
Az ötödik csapat feladata volt, hogy a többi csoport témáját röviden összefoglalja és infografikával szemléltesse.”
Kállay Dorka 10.B
A mi osztályunk, a 10.C, a Soproni Rendőrkapitányságtól kapta a feladatot, hogy az interneten vagy a mesterséges intelligencia segítségével elkövetett csalásokról, visszaélésekről készítsen egy figyelemfelhívó projektet. Ez három részből állt: egy kisfilmből, egy plakát készítéséből és egy 3D-s QR-kóddal ellátott tárgyból. Ezeknek megfelelően alakítottunk csoportokat, és elkezdtük a munkát. A film forgatásához interjúkat is készített az egyik csapat, az utca emberét is sikerült megkérdezniük arról, hogy mit tudnak a mesterséges intelligenciáról, és szokták-e használni, de az iskolán belül pár tanárunkkal és diákokkal is sikerült a témáról beszélgetniük. A 3D-s tárgy egy csuklyás figurát ábrázoló bábu lett, aminek a laptopján lett elhelyezve a QR-kód, a plakáton pedig számos hasznos tanács van, hogy hogyan védekezzünk az online visszaélések ellen.
Az osztályunk a bemutató napján is jól szerepelt, eredményesen működött a közös munka.
Simon Borbála 10.C
A 10.D a Soproni Városszépítő Egyesülettől kapta a megbízást, hogy találjanak ki olyan programokat és városnézési lehetőségeket, amik a 21. század emberéhez, és különösen a mi generációnkhoz hozza közelebb Sopront:
,,A mi osztályunkat, a 10.D-t a Soproni Városszépítő Egyesület kérte fel arra, hogy tevékenységüket hozzuk közelebb a fiatalsághoz. Erre osztályunk őt programtervet hozott létre (SopronSpot, Lővér Cinema, Gasztrotúra, Távcső a múltba, Éjszakai túra), melyek mindegyikében megjelent a digitális interaktivitás, hisz úgy gondoljuk, ezzel még jobban motiválhatjuk a korosztályunkat, valamint a turistákat Sopron városának megismerésére. A végső produktumjaink egy programfüzet, egy ppt, valamint egy Instagram oldal volt. Utóbbiban (@sopron_szep25) a programfüzet digitális verziója, valamint a Gasztrotúrával kapcsolatos interjúk és útvonaltervek találhatók meg. A Soproni Városszépítő egyesület látott lehetőséget arra is, hogy akár közösen is megvalósítsuk terveinket.”
Pauer Márk 10.D
A beszámolókból képet kapunk arról, hogy nagyon jól sikerültek a projektek, és az osztályok bebizonyították, hogy remekül tudnak csapatban dolgozni.
Simon Borbála 10.C, Sipőcz Dóra 11.C